برج خنک کننده

برج خنک کننده

تجهیزات صنعتی و برودتی
برج خنک کننده

برج خنک کننده

تجهیزات صنعتی و برودتی

برج خنک کن تزریق پلاستیک

در شرکت های تولید قطعات پلاستیکی که از دستگاه تزریق پلاستیک جهت انواع قطعات مختلف استفاده می شود که برج خنک کن یا در اصطلاح عامیانه چیلرخنک کن وظیفه خنک کردن قالب و روغن دستگاه ها را برعهده دارد. دستگاه تزریق وابسته به نوع جداسازی قطعه از قالب در دو دسته تزریق روغنی و تزریق بادی تقسیم بندی می شود. در دستگاه تزریق بادی آب فقط وظیفه خنک کردن قالب را برعهده دارد و عموما برج خنک کن کوچکتری نسبت به مدل روغنی نیازمند می باشد. دستگاه تزریق پلاستیک روغنی نیز دارای دو ورودی گردش آب سرد(ورودی بخش روغن و ورودی بخش قالب) به داخل خود می باشد که هر دو ورودی در برگشت از دستگاه تزریق وارد چیلر خنک کن (برج خنک کننده) می شود.به دلیل کم بودن ظرفیت گرمایی تولید شده توسط هر دستگاه تزریق پلاستیک معمولا هر چند دستگاه تزریق توسط یک دستگاه برج خنک کننده یا کولینگ تاور خنک می شود. در واقع برج خنک کن سبب خنک تر شدن آبی می شود که سبب خنک شدن قالب و جداسازی قطعه می شود. نوع انتخابی برج خنک کاری دستگاه تزریق پلاستیک با توجه به نوع دستگاه تزریق،تعداد و ظرفیت هر دستگاه و همچنین براساس شرایط محیطی محل پروژه (دمای مرطوب و دمای خشک محیط) طراحی می شود.

برج خنک کن در انواع مختلف مکعبی و گرد با بدنه فایبرگلاس تولید می شود که طراحی این تجهیز باید توسط کارشناسان فنی و مجرب صورت گیرد زیرا که عدم رعایت اصول استاندارد در محاسبه ظرفیت کولینگ تاور گاه ممکن است هزینه ی اضافی پرداخت شود و گاه نیز کمبود ظرفیت خنک کاری آب سبب افزایش دمای قالب و دیرتر جداشدن قطعه و کاهش میزان تولید قطعه در روز گردد. 

نازل برج خنک کننده

نازل یا دوش پاشش آب یکی از مهمترین اجزای داخلی برج خنک کننده محسوب می شود که وظیفه توزیع و ریزش آب بر روی سطوح خنک کننده را برعهده دارد و این نازل در برج خنک کننده همانند یک افشانک مرکز تقسیم آب داغ ورودی به حساب می آید که بنابر تماسی که با آب گرم دارد عموما از متریال های پلیمری همانند پلی پروپیلن و پلی اتیلن تولید می شود. انواع مختلف نازل برج خنک کن با توجه به نوعیت پاشش که عمودی باشد یا افقی و شکل ظاهری پاشش که مربعی بپاشد یا دایروی در دسته بندی های مختلف تولید و عرضه می شود. نازل از سایز 1/2 اینچ تا سایز 3 اینچ تولید می گردد و عموما به دلیل پاشش ثابت فقط در برج خنک کاری مکعبی مورد استفاده قرار می گیرد.  طبیعتا به دلیل تماس مستقیم با آب در ورودی برج خنک کننده  ، نازل ها به زودی دچار رسوب و گرفتگی خواهند شد که به منظور رفع این مشکل عموما از اسیدشویی جهت رفع این رسوب و گرفتگی استفاده می شود. لازمه اسیدشویی و رسوب زدایی در این قسمت مقاومت بالای شیمیایی متریال نازل برج خنک کننده در مقابل مواد اسیدی می باشد. بهترین ماده در این بخش پلی پروپیلن PP می باشد که علاوه بر قابلیت اسیدشویی تحمل دمایی بسیار بالایی در مقابل آب با دماهای بالا(دماهای بالای 85 درجه سانتی گراد) را دارد. نازل مربع پاش یا به اختصار نازل دک اسپری ، نازل دایره پاش و نازل های چپقی از رایج ترین نازل های پلیمری از جنس پلی پروپیلن می باشند که در انواع برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. در یک توصیف کامل انواع نازل های برج خنک کننده موجود در بازار به شرح ذیل می باشد. 

1-نازل حلزونی 

2-نازل چپقی 

3-نازل مربع پاش (نازل دک اسپری)

4-نازل دایره پاش 2H

5-نازل خورشیدی

6-نازل بالتیمور

7-نازل طرح مارلی

8-نازل طرح هامون 

9-نازل مرحله ای 

10-توربونازل (نازل فانوسی)

11-نازل اوریفیس یا پلکانی 

برج خنک کننده

برج خنک کننده یا برج خنک کن یکی از مهمترین تجهیزات خنک نمودن آب در صنعت تبرید محسوب می شود که وظیفه کاهش  دمای آب در چرخش گرمازایی را برعهده دارد. نام دیگر این تجهیز کولینگ تاور(Cooling Tower) می باشد و در واقع کلمه برج خنک کننده برگرفته از ترجمه تحت الفظی این واژه دخیل می باشد . 

برج خنک کننده عموما با ایجاد یک مقطع سطحی گستره سبب ارتباط بین هوای سرد و آب گرم می شود و در نتیجه این موضوع آب با کاهش دما دچار شده و گرمای آب در چرخش توسط جریان هوا به محیط بیرون انتقال می یابد. سطوحی که سبب این ایجاد ارتباط می گردد در اصطلاح فنی تحت عنوان پرکن (Fill) یا پکینگ مطرح می باشد که باید توسط جریان آب خروجی از نازل یا دوش پاشش آب کاملا توسط جریان آب خیس و مرطوب گردند. 

میزان سطح گسترده ارتباط در قسمت پکینگ در برج خنک کن سبب تماس بین آب و هوای بیرون می شود و این امر در نتیجه باعث تبخیر درصد کمی از آب در چرخش در کولینگ تاور می شود. به منظور ایجاد توازن جرمی در این چرخش دائمی آب در برج خنک کننده از مقداری جریان آب به جهت جبران آب هدرشده استفاده می شود که به آن آب جبرانی (Make Up) نیز گفته می شود. محاسبه دقیق میزان مصرف آب در برج خنک کننده یکی از مهمترین فاکتورهای طراحی این منبع سرمایشی محسوب می شود که امروزه توسط نرم افزارهای مهندسی نیز قابل محاسبه و استناد می باشد. 

بهتر است بدانید دمای آب سرد خروجی از برج خنک کننده وابسته به محیط قرارگیری و کارکرد این دستگاه عملا دارای محدودیت هایی می باشد. به بیان ساده تر این مدل خنک کن آب را تا نزدیکی دمای مرطوب می تواند کاهش دهد و مازاد بر این موضوع را به هیچ عنوان نمیتواند از عهده برآید.