برج خنک کننده

برج خنک کننده

تجهیزات صنعتی و برودتی
برج خنک کننده

برج خنک کننده

تجهیزات صنعتی و برودتی

فن کولینگ تاور

کولینگ تاور یکی از مهمترین منابع تولید آب سرد در صنعت می باشد که یکی از مهمترین قطعات این دستگاه فن یا پروانه می باشد. فن کولینگ تاور قلب سیستم هوارسانی برج خنک کن می باشد و وظیفه اصلی آن هدایت هوا و تماس آن با آب می باشد. فنهای کولینگ تاور اغلب در قسمت بالا یا بقل این دستگاه نصب شده و هوای بیرون را به داخل مکش یا دمش می کنند. فن های کولینگ حسب الحال نوع کولینگ تاور در انواع حلزونی و محوری تولید و نصب می شوند. راندمان فنهای محوری عمدتاً بیشتر از نوع سانتریفوژ بیشتر می باشد و میزان مصرف برق آن کمتر می باشد. امروزه به دلایل فوق کاربرد این مدل فن کولینگ تاور بیش از بیش شده است . 

اجزای مختلف فن کولینگ تاور

فن یا پروانه برج خنک کننده از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که برای فنهای محوری این اجزا شامل 5 بخش اصلی می باشد. 

1-تیغه یا پره(blade):

 تیغه یا بلید در پروانه محوری یکی از بخشهای اساسی این قطعه می باشد. این بخش با جاروکردن هوا و تماس با این سیال سبب جابجایی و انتقال هوا از نقطه ای به نقطه دیگر می شود. تیغه های فن محوری کولینگ تاور قالباً در دو مدل پره ای و سوپر بلید طراحی می شود. تیغه های سوپر بلید در واقع قابلیت super low noise داشته و در تماس با هوا صدای بسیار کمی ایجاد می نماید.

2-شافت(shaft):

بخش شافت از یک سو به تیغه ها متصل می شود و از سوی دیگه به بخش کوپلینگ یا هاب فن متصل می شود. شافتها قالباً به صورت لوله توپر از آلیاژ چقرم (دارای مقاومت بالا) از متریال استیل یا فولاد سخت تولید می شوند. 

3-هاب(hub):

هاب یا کوپلینگ بخش مرکزی فن محوری به شمار می آید که به بخش انتقال قدرت یا مستقیماً به شافت خروجی موتور اتصال می یابد. این بخش دارای یک حفره تراشکاری شده براساس اندازه شافت موتور می باشد. به حفره داخلی هاب ، نافی نیز می گویند. تراشکاری دقیق اندازه نافی براساس سایز کاهش دور یا شافت خروجی موتور صورت میپذیرد.

4-صفحه محافظ(guard plate):

صفحه محافظ یا گارد پشت فن صفحه ای از متریال فایبرگلاس می باشد که در قسمت پشت شافتها و در فضای خالی تیغه ها نصب می شود. این بخش از ورود اشیا خروجی به بخش هاب و شافت جلوگیری می نماید. وظیفه دیگر این بخش عدم گردش هوا از بخش خالی بدون تیغه و به وجود آمدن فرآیند بایپس می باشد. 

5-اتصالات جانبی:

پیچ و مهره ، غلاویز و اتصالات جانبی وظیفه اتصال بخشهای مختلف فن کولینگ تاور را به یکدیگر برعهده دارند. این قسمت معمولاً دارای اتصالات استنلس استیل با مقاومت بسیار بالا در برابر رسوب و خوردگی می باشد. 

انواع فن کولینگ تاور 

کولینگ تاور وابسته به مکان نصب ، نوع طراحی و میزان هوادهی مورد نیاز ممکن است دارای فن با مدلهای مختلف باشد. رایج ترین دسته بندی فن های کولینگ تاور دو دسته کلی فن محوری و فن حلزونی می باشد. در گذشته فن حلزونی کاربرد زیادی داشت ولی امروزه به دلیل ایجاد سر و صدای زیاد و مصرف برق بالا کاملاً منسوخ شده است.فن های محوری نیز با توجه به جنس تیغه و نوع پره به چند دسته مختلف تقسیم می شود. مهمترین و رایجترین نوع فن کولینگ تاور فن محوری سوپر بلید با تیغه فایبرگلاس می باشد.

 این مدل فن ها امروزه در بیشتر کولینگ تاور به صورت مکنده نصب و طراحی می شوند. به دلیل مکنده بودن پروانه استفاده از متریال فایبرگلاس که مقاومت بسیاری در برابر رطوبت دارد پیشنهاد بسیار خوبی است. نصب در بخش بالایی فن استک سبب شده که پروانه برج خنک کننده همچنین باید مقاومت بسیاری در برابر تابش نور خورشید داشته باشد. به منظور افزایش مقاومت پره ها در برابر تابش خورشید از یک نوع رزین غلیظ به اسم ژلکت بر روی تیغه ها استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد